Jak człowiek podzielił czas? Co to jest przyszłość, teraźniejszość, przeszłość? Skąd wzięły się nazwy miesięcy? Czym i jak można coś zmierzyć? Jak działa waga szalkowa? Co to jest objętość? Co jest cięższe?... Na te i wiele innych pytań Stokrotki poszukiwały odpowiedzi podczas realizacji tematu „Chciałbym być matematykiem”. Wykonały wiele doświadczeń i eksperymentów, by zrozumieć trudne, często abstrakcyjne dla dzieci pojęcia matematyczne.
Dostrzegły rytmiczność czasową dnia i nocy, dni tygodnia, miesięcy, pór roku, utrwaliły ich kolejność, charakterystyczne cechy i zjawiska atmosferyczne. Dowiedziały się skąd pochodzą nazwy miesięcy, jakie przysłowia je charakteryzują, nauczyły się odczytywać pełne godziny na zegarze tarczowym. Poznały też różne urządzenia służące do mierzenia czasu od starożytności do dnia dzisiejszego, np. zegar słoneczny, klepsydrę, zegar z wahadłem, zegar z kurantem, zegar z kukułką, zegarek kieszonkowy, zegarek na rękę, zegar ścienny, zegar elektroniczny. Mierzyły stoperem i porównywały czas trwania różnych czynności, stosując określenia dłużej, krócej. Zrozumiały znaczenie pojęć wczoraj, dziś, jutro, przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Starszaki z zainteresowaniem brały udział w różnych zabawach badawczych, rozwijających umiejętność mierzenia długości, objętości i wagi. Eksperymentowały, szacowały, dokonywały pomiarów wysokości, długości, szerokości, obwodu przedmiotów wykorzystując np. dłoń, stopę, krok, sznurek, paski papieru a także przyrządy do mierzenia: linijkę, metr krawiecki, zwijaną taśmę mierniczą. Mierzyły też objętość cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary, np. nalewanie odmierzonej kubkiem cieczy do różnych naczyń i próbowały wyjaśniać, dlaczego poziom cieczy w poszczególnych naczyniach jest różny, zwracały uwagę na zmiany objętości podczas dolewania lub odlewania cieczy. Dokonywały również pomiarów ciężkości, stosując określenia: cięższy od, lżejszy od, waży tyle samo, wykorzystując samodzielnie skonstruowaną z wieszaka i torebek foliowych wagę szalkową. Największą kreatywnością i umiejętnościami matematycznymi wykazały się w konstruowaniu bardzo ciekawych gier planszowych.